A Savvy-t, a világ első szuperluxus szuperjacht bárkáját arra tervezték, hogy stílusosan közlekedjen Európa keskeny, sekély, alacsonyan áthidalt csatornáin és folyóin. 2004-ben a vezető holland szuperjacht-építő cég, a Hakvoort építette a modellt, a brit H2Design szuperjacht-specialisták lenyűgöző belső kialakításával. Az elmúlt öt évben a hajó jelenlegi tulajdonosát, a jól ismert brit vállalkozót, Peter de Savary-t – innen kapta a bárka nevét – vitte nagy kalandozásokra Európa belvízi útjain.
Ha a név ismerősen cseng, de Savary alapította az előkelő St. James Clubot, amelynek Londonban, Párizsban, New Yorkban és Los Angelesben is vannak kirendeltségei. Az ő tulajdonában van a skóciai Skibo kastély is, ahol Madonna is megnősült, és egy kisebb globális birodalmat épített fel szállodákból, privát klubokból, éttermekből és gyógyfürdőkből. Emellett szenvedélyes csónakázó.
Hajós kalandjai közé tartozik az 1983-as America’s Cup brit csapatának vezetése, a Pendennis jachtfelújító hajógyár megalapítása az Egyesült Királyságban, és olyan ikonikus hajók tulajdonosa, mint Richard Burton és Elizabeth Taylor 165 láb hosszú Kalizmája.
„A Savvy olyan, mint a legjobb luxus penthouse Milánóban vagy Manhattanben” – mondta de Savary a Robb Reportnak. „Mindenhová elvitt minket, Hollandiától Belgiumig, Észak-Franciaországon és Németországon keresztül. Komolyan mondom, hogy ő a legfényűzőbb, legstílusosabb és legjobban felszerelt jacht, amit valaha birtokoltam.”
Eltér a legtöbb csatornahajótól, amelyeket jellemzően kényelmes, de haszonjárműnek terveztek, és gyakran 40 láb alattiak. A csatornák királynője, a Savvy több mint 97 láb hosszú, 15 láb széles és alig 4 láb mélységű. A 180 tonnás acélból készült szuperbárka tökéletes méretekkel rendelkezik ahhoz, hogy bárhová elmenjen, beleértve a festői, bár jellemzően mélységproblémákkal küzdő francia csatornarendszert is.
A méret mellett, ami igazán kiemeli a Savvy-t az a dízel-elektromos hibrid meghajtási rendszere. Két nagy Northern Lights generátor egy hatalmas akkumulátorbankot tölt fel, amely egy 110 kW-os villanymotort lát el energiával. Ez képes 6 mérföld/órás sebességgel mozgatni az uszályt, vagy 8 mérföld/órás végsebességre gyorsítani. Bár ez nem hangzik gyorsnak, ne feledjük, hogy ez az utazásról szól, nem pedig a célról.
„Hatalmas a rugalmasság. A két nagyobb generátor egyikét arra használjuk, hogy lassú hajózáshoz feltöltsük az akkumulátorokat” – mondja de Savary. „Nagyobb sebességhez a nagy folyókon a második generátort kapcsoljuk be a nagyobb teljesítmény érdekében. Még akkor is, ha az összes generátor működik, alig hallatszik hang, és gyakorlatilag nincs vibráció sem.” És ez a beállítás figyelemre méltóan gazdaságosnak bizonyult: a hajó óránként alig több mint öt gallon gázolajat éget el, és lenyűgöző, 750 mérföldes hatótávolsággal rendelkezik.
Ami a luxuskomfortot illeti, a fedélzet alatt, a hajó orrában található a teljes szélességű tulajdonosi kabin. Hátul, a folyosó mentén egy kétágyas kabin található, valamint egy iroda/tanulószoba egyszemélyes ággyal, amely kétszemélyes ággyá bővíthető. Az elülső, tikfával borított előfedélzeten egy rejtett jakuzzi található, és a fedett külső pihenőhelyen kényelmes kanapé és asztal vehető birtokba. A könnyen megközelíthető ajtók pedig a világos, tágas szalonba, az étkezőbe és a jól felszerelt konyhába vezetnek.
Mielőtt 2016-ban megvásárolta a Savvy-t, De Savary azt mondja, hogy az előző tulajdonos több mint 1,3 millió dollárt költött új bútorokra és kárpitokra. Azóta a PdeS több, mint 500 000 dollárt költött a Hakvoorttal együtt, megújítva az uszály Lloyd’s 100A1 besorolását. „Csodálatos és egyedülálló hajó, és a Covid előtt nagyszerű volt üzleti találkozókra és vendéglátásra. Mindenki a fedélzetre akart jönni” – mondja.
Nemrégiben azonban de Savary úgy döntött, hogy eladja, és a Savvy-t Peter Insull brókerrel nagyjából 2,7 millió dolláros áron vette jegyzékbe. Úgy tűnik, hogy most vett egy házat a spanyolországi Mallorca szigetén, ahol az elegáns, 65 lábas Royal Huisman Hush cirkálót tartja. „Flottájában” van még egy frissen felújított 1964-es Riva Tritone, amelyet a Rhode Island-i Newportban tart, valamint egy klasszikus ’60-as évekbeli Fairey Swordsman, amelyet a délnyugat-angliai Dart folyón tart. Hamarosan csatlakozik hozzá egy csillogó, egykori velencei vízitaxi is.
„Egy amerikai vevő számára szerintem csodálatos lenne a Savvy-t hajóval az Egyesült Államokba vinni, és bejárni az Intracoastalt és a Great Loop-ot” – mondja De Savary. „Vagy visszavihetnénk Franciaországba és Hollandiába. A lehetőségek végtelenek.”