Ferrari E-building

A Ferrari nagy múltú maranellói gyára egy generáció óta a legnagyobb bővítésen ment keresztül az új „E-building” megnyitásával, amely egy korszerű összeszerelő üzem az elektromos szuperautó gyártásához, amelyet a márka jövő év végén fog bemutatni. Az olasz építész, Mario Cucinella által tervezett épületet mindössze két év alatt, mintegy 214 millió dollárból építették fel. Az E-épületben a Ferrarikat hibrid és hagyományos belsőégésű hajtásláncokkal is rugalmasan össze lehet majd szerelni, és az autógyártónak most először lesz lehetősége saját elektromos motorok és akkumulátorok gyártására.

Az új épület potenciálisan a jelenlegi évi 14 000 autóról 20 000-re vagy még többre növelheti a Ferrari gyártókapacitását, és a meglévő üzemben több hely szabadulhat fel a kisszériás és személyre szabott autók számára, amelyeken a Ferrari nagy haszonkulcsot realizál.

Az E-épületben kezdetben a Purosangue SUV és az SF90 hibrid hiperautó gyártása folyik majd a jövő év elején. Ezeket később, 2025-ben követi majd az új Ferrari EV, és esetleg egy második elektromos autó, amely a pletykák szerint már fejlesztés alatt áll.

Enzo Ferrari első autója 1947-ben lépett ki a Via Abetone 4 híres piros-okker kapuján, majd az eredeti alacsony gyárépületekből – amelyek közül sok megmaradt – világverő Forma-1-es csapatot és exkluzív utcai autómárkát hozott létre. A gyár már korábban is bővült, de 2002 óta ez a legnagyobb alapterület-növekedés. A Ferrari megvásárolt és lebontott egy elavult ipari épületegyüttest a mostani „campus”-tól északra, hogy létrehozza az E épületet, és ezzel mintegy negyedével növelte a teljes alapterületét.

A gyártás két emeleten zajlik majd, amelyek szinte teljes egészében fehér színben pompáznak, és az üvegfalakon keresztül fényárban úsznak, kilátással az Emilian dombokra. Önvezető „cobotok” (Kollaboratív robotok) fogják felvenni és mozgatni az autókat az összeszerelő állomások között, és a munkások képesek lesznek felemelni, leengedni vagy megforgatni az autót, amelyen éppen dolgoznak, az ideális magasságban és szögben.

Az új üzem jelentőségét a megnyitón résztvevők is érzékelték. A Ferrari vezérigazgatója, Benedetto Vigna mellett jelen volt Sergio Mattarella olasz államelnök, valamint John Elkann, a Ferrari elnöke és a talizmán Fiat-vezér, Gianni Agnelli (aki 1969-ben vásárolta meg a Ferrarit) unokája. Jelen volt Enzo Ferrari fia, Piero Ferrari is, aki a vállalat alelnöke.

Vigna ismételten visszautasította, hogy számokat mondjon az új gyár által megnövekedett kapacitásról, annak tudatában, hogy a Ferrariknak relatív ritkaságnak kell maradniuk, hogy a márka árfekvése magas maradjon, és megvédje a maradványértékeket. A márka iránti kereslet azonban olyan erős, hogy még egy 50 százalékos termelésnövekedés sem valószínű, hogy csorbát ejtene a modellcsalád vonzerején.

Az elektromos meghajtásra való átállás azonban kockázatosabb. Vigna igyekezett hangsúlyozni, hogy a Ferrari többről szól, mint a benzinmotor, és más felsővezetők is utaltak nemrég arra, hogy az új EV a belsőégésű motorral hajtott autók üvöltését fogja visszhangozni. Vigna megismételte a Ferrari elkötelezettségét a mindhárom meghajtási móddal rendelkező járművek gyártása mellett, még a tisztán belső égésű motorral hajtott autók értékesítésének fenyegető tilalmán túl is számos fő piacán.

„Sok minden történhet az évtizedben, mielőtt néhány ilyen tilalom életbe lép” – mondta Vigna. „Vannak potenciális ügyfeleink, akik azt mondják, hogy addig nem lesznek a Ferrari ügyfelei, amíg nem lesz EV-nk. Vannak ügyfeleink, akik azt mondják, hogy soha nem vesznek Ferrari EV-t. A meglévő ügyfeleink pedig azt mondják, hogy ők is vesznek majd egy EV-t, ha gyártunk egyet. A legjobb tehát, ha rugalmasan és gyorsan tudunk alkalmazkodni a változó környezethez. Ez az új üzem nem igazán a kapacitásról szól: ez a képességekről szól.”

Vigna azonban nem volt hajlandó nyilatkozni az új Ferrari EV részleteiről, mondván, hogy még az olasz elnök sem kap előzetest. „Kérdezhet, de ugyanazt a választ fogja kapni. Az egyetlen dolog, amit elmondhatunk, hogy egy négy kerekű lesz Ferrari lesz”.

Ez is érdekelhet

A legfrissebbek