Megfestették

Ma a Los Angeles-i Frieze Art Fair kiállításon a BMW bemutatta a márka régóta futó Art Car programjának egyik ikonikus járműve előtt tisztelgő, lenyűgöző és meglepően animált tisztelgést. Az Esther Mahlangu dél-afrikai ndebele művész által 1991-ben testre szabott 5-es sorozatú szedánon alapuló tisztelgés “vászonként” egy mai akkumulátoros 5-ös sorozat, az i5 karosszériáját használja.

Festék helyett azonban az új autó a színes elektronikus tinta legújabb változatát alkalmazza – olyat, amelyet az e-olvasókban, például a Kindle-ekben használnak -, hogy életre keltse Mahlangu vibráló művét, amely önmagát összerakja, és végigvonul a jármű karosszériáján.
Mahlangu mindig is alkalmazkodott az új technológiákhoz. Az első ndebele művészek között volt, aki a fekete-fehér és természetes festékekről áttért az akril színekre, így ez a virtuális pigmentre való áttérés tökéletesen illeszkedik hozzá. “Mindig izgatottan várom az új médiumok felfedezését és a projektekben való együttműködést” – mondja Mahlangu. “Amikor először kezdtem el festeni, akkor a házaink díszítésére készült falfestményeket készítettem. Aztán rájöttem, hogy a kortársabb médiumok használatával sokkal nagyobb globális közönségnek mutathatom meg a munkáimat. Ez a projekt továbbra is lehetővé teszi számomra, hogy elérjem ezt a célt”.”
A BMW vezető szerepet tölt be az elektronikus tinta autóipari alkalmazásainak fejlesztésében. Első ilyen koncepcióját, az iX Flow-t a 2022-es Las Vegas-i CES-en mutatta be. Azt a járművet 60 szürke színű elektroforetikus filmpanel borította. Amikor áramot kapcsoltak rájuk, ezek képesek voltak fekete, fehér vagy ezek árnyalataiban megjeleníteni, lehetővé tesszellált animációkat. Egy 2023-as CES koncepcióban, az i Vision Dee-ben a technológia jelentős frissítést kapott. A panelek száma 240-re nőtt, amelyek mindegyike sokkal összetettebb és részletesebb animációkat képes megjeleníteni 32 színben.
Ez a legújabb verzió újabb ugrást jelent. Az új autót nem csupán több mint 1300 panel borítja, a teljes színkibocsátás “nagyobb felbontású, zökkenőmentesebb és összetettebb renderelésre képes, ugyanakkor a mérnöki megoldás egésze egyszerűbbé vált az autóra való alkalmazáshoz” – mondta a projektet vezető BMW mérnök, Stella Clarke.
Amikor Clarke először fejlesztette ki az E Ink koncepcióit, sok energiát fordított arra, hogy racionális alkalmazásokat keressen, hogy igazolja a kutatásaihoz szükséges időt és költségeket. “Belementem minden olyan funkcióba, amelyet a fényvisszaverődést befolyásoló színváltoztatás – nyáron fehérre, télen feketére váltani -, vagy bármilyen olyan információ megosztása, amelyet az autó külsején szeretnénk megjeleníteni” – mondja Clarke.
Ezek a racionalizációk kielégítették a mérnöki elméjét, de nem ezek vonzották a laikusokat a projektekhez. “A mosolyuk a játékos dolgokon jött meg – a versenycsíkokon és a színeket változtató felniken” – mondja Clarke. “És ez az, ami olyan csodálatos ebben az Estherrel közös projektben. Az örömre koncentrál. És a művészete is az örömre koncentrál.”
Valójában egy örömteli fotó volt az, amely Mahlangut egy másik BMW-ben, egy 7-es sorozatú, festett műszerfallal és belső térrel átalakított BMW-ben ábrázolta, és amely segített katalizálni ezt a projektet. Clarke látta a képet, és megtetszett neki Mahlangu szellemisége. “Esther Mahlangu már jóval azelőtt inspirálta Stella Clarke-ot, hogy tudta volna, hogy ez a technológia a rendelkezésére áll majd, hogy megalkossa saját tiszteletét” – mondta Thomas Girst, a BMW kulturális elkötelezettségért felelős vezetője. Amikor évekkel később megkeresték a művészt, hogy egyesítsék erőiket ennek az új iterációnak az elkészítéséhez, az érdeklődése erőteljes volt.

“Mahlangu imádta az animációs munkái megjelenését, és mindig is elfogadta a legújabb technológiát, hogy nemzetközi ismertségű művészként előmozdítsa ügyét” – mondja Girst. “Az ő ikonikus ndebele mintái az E Ink technológián keresztül olyan játékosságot nyernek, amely máskülönben elveszhetne.”
Természetesen nem az öröm az egyetlen célja a BMW e technológiába való befektetésének. Hamarosan a technológia fogyasztói alkalmazása is piacképes lehet. “Technikailag meg lehet csinálni” – mondja Clarke arról, hogy ezt a felületet egy sorozatgyártású autó külsejére is fel lehet majd vinni. Ennek persze jelentős költségei lennének. De figyelembe véve az olyan autógyártók luxusjárműveinél, mint a BMW, a Rolls-Royce, a Maybach vagy a Bugatti, a mintára festett színekkel kapcsolatos öt- vagy hatszámjegyű felárat, az ár nem biztos, hogy megfizethetetlen.
“Ha megnézzük azt az árcédulát, amelyet egy statikus fóliára tesznek, amely csak egy különleges szín, el sem tudnám képzelni, hogy az emberek mennyire értékelnék a színváltoztatás lehetőségét is” – mondja Clarke. “Nyilvánvalóan nem válaszolhatok számmal. De nem gondoljuk, hogy ez kikerülne a lehetőségek közül.”
“A korszerűbb médiumok használatával sokkal nagyobb globális közönségnek mutathatnám meg a munkáimat” – mondja Mahlangu, aki hozzáteszi: “ez a projekt továbbra is lehetővé teszi számomra, hogy elérjem ezt a célt”.
A BMW korábban már használt technológiát, egy kiterjesztett valóság alkalmazás formájában, hogy az emberek virtuálisan, szinte bármilyen környezetben elhelyezhessék művészeti autóit. Ezért elgondolkodtunk azon, hogy ha vagy amennyiben az E Ink fogyasztói technológiaként elérhetővé válik, vajon az emberek jogot szereznek-e majd arra, hogy személyes járműveiket bármilyen Art Car-színben díszítsék.
“Amikor Jeff Koons a 2010-es M3 GT2 BMW Art Car világpremierjét ünnepelte a párizsi Centre Pompidou-ban, egy fiatal nő megkérdezte tőle, hogy az ő autóját is lefestené-e” – mondja Girst. “Azt válaszolta, hogy még annál is jobb lenne, ha ő festhetné le az autóját, mintha ő maga festené le a sajátját. Határozottan hiszünk abban, hogy minden ügyfélnek joga van ahhoz, hogy az autóját úgy alakítsa át, ahogyan csak szeretné”.”

Előző cikk
Következő cikk

Ez is érdekelhet

A legfrissebbek