A Fort Lauderdale-i Nemzetközi Hajókiállításon bemutatott, nagyon gyors 17 méteres hajó a Vanquish új nagytestvére a Sports Line-ban. A VQ55 még a 17 méterével együtt is ugyanazzal a merész, figyelemfelkeltő profillal rendelkezik, amely a holland tervező, Guido de Groot rajzasztaláról származik.
A 18 férőhelyes, az orrtól a tatig terjedő nagy napozóágyakkal a Miami/Saint-Tropez/Ibiza szektort célozza meg, akik szeretnek gyorsan szálguldani és keményen bulizni. A VQ40-hez hasonlóan a hajótest szénszál-erősítésű üvegszálas, nem pedig a Vanquish hagyományos alumíniumból készült.
“A Sports Line esetében a kompozit anyagok használatának szépsége az, hogy kivételes szilárdságú hajót hoz létre, versenyképesebb áron” – mondta Tom Steenjes, a Vanquish vezérigazgatója a Robb Reportnak a FLIBS-en a nappali jacht körbevezetése során.
Mennyire versenyképes? Steenjes szerint a VQ55 Sports Line árazása 3,7 millió dollár körül kezdődik az ötküllős változat esetében, egy jól felszerelt példány ára pedig megközelíti a 4,2 millió dollárt.
Steenjes 2012-ben alapította a Vanquish-t Hollandiában, és a márka azóta hűséges követőket szerzett a minőségi tervezésnek, kivitelezésnek és teljesítménynek köszönhetően. A hajógyár az egyik legváltozatosabb modellkínálattal is rendelkezik akár az Egyesült Államokban, akár Európában. Több mint 20 modellje a 3,5 méteres jet ski-től a 35 méteres szuperjachtig terjed.
A VQ55 Sports Line perzselő sebességének titka Steenjes szerint részben a hajótest lépcsőzetes kialakításának köszönhető, amely növeli a felhajtóerőt és csökkenti a súrlódást. Ez, valamint a farokrészen lógó, izmos Mercury V12-es motorok.
Ami ezt a drámai De Groot-dizájnt illeti, Steenjes állítása szerint a VQ55 SL volt az első szélcsatornában megformált modellje – ami egy ilyen gyorsan futó hajótól elvárható. A hátradöntött szélvédő, a levegőt és hullámokat szelő baltás orr és az oldalsó légbeömlők nem teszik különösebben gyorsnak a dokkban ülve, bár a Merci mása mást sugall.
A szélcsatornában végzett munka is segített csökkenteni az elkerülhetetlen turbulenciát a hajó hátsó ülései között. Egy gombnyomással a kormánykerék mindkét oldalára rögzített “szélajtók” a kormánykerék mindkét oldalára, az oldalfedélzeti járdákba áramoltatva terelik ki a fuvallatot.
A VQ55 emellett a mély, derékig érő bukókeretekkel is kitűnik, amelyek biztonságérzetet nyújtanak a hajón való mozgás közben. Egy másik ügyes, szokatlan, de okos funkció: A kormánykerék mindkét oldalán a hajótestbe épített kis ajtók megkönnyítik a ki- és beszállást a stégre. Öt másodpercig tartó zárás után azonban automatikusan bezáródnak.
A versenytársak már szériafelszereltségként fogadják el a farrésznél lévő kihajtható platformokat, de a Vanquish még nem csatlakozott a szélességbővítő klubhoz. Ehelyett a VQ55 túlzásba viszi az ülések és a társalgók használatát. Az orrban egy U-alakú kanapé található, amely napozópaddá alakítható, szemben pedig egy kisebb, előre néző kanapé. A tatnál egy túlméretezett, hátrafelé néző napozóágy felhúzható, hogy feltáruljon a tendergarázs. Az üvegtetős keménytető alatt pedig egy nagy étkező található, körbefutó kanapékkal, hi-lo asztallal és egy majdnem teljes gerendázatú konyhával.
Steenjes szerint az, hogy hét évvel ezelőtt Fort Lauderdale-be költözött az irodája, segített neki megérteni az amerikai vásárlók igényeit. A nagy külső motorok mellett – ami Dél-Florida védjegye – a többi árulkodó jel a hűtőpára a pilótafülkében, légkondicionáló a kormányállásban, túlméretezett hűtőszekrények és jégkészítők, valamint – 46 pohártartó.
Az éjszakai tartózkodáshoz a Vanquish meglepően tágas kabinnal rendelkezik, egy franciaággyal az orrban, két egyszemélyes ággyal egy különálló (korlátozott fejtérrel rendelkező) kabinban, egy kis konyhával és egy tágas fürdőszobával és zuhanyzóval.
“Ez egy zsúfolt piac, ahová a VQ55 belép” – mondja Steenjes. “De úgy vélem, hogy a holland mérnöki munka, a holland minőség és a kézműves munka különböztet meg minket.”