Az UCCA Clay, a közkedvelt japán stúdió, Kengo Kuma és társai által tervezett múzeum új kiegészítője Yixingnek, a fazekasság, különösen a lila agyagkerámia gazdag hagyományairól híres városnak.
A „fazekas város” néven ismert terület nagy múltra tekint vissza a kerámiagyártásban, így ideális helyszín egy, a mesterségnek szentelt múzeum számára. Így a múzeum helyszíne egykor a fazekas kultúra központja volt, számos gyár és műterem vette körül.
Ez a projekt illeszkedik a terület szélesebb körű újjáépítési tervéhez, amelynek célja a fazekas kultúra élénk központjának létrehozása, amely műtermeket és műhelyeket foglal magában, miközben megőrzi a korábbi fazekasüzemek maradványait. A projekt a kerámiapanelekből álló burkolattal borított hullámzó tetővel a kínai város szobrászati mérföldköve lett.
A Kengo Kuma & Associates csapata az UCCA Clay kerámiamúzeum tervezése során a Shushan nevű hegyből merített ihletet. Ezt a közeli hegyet állítólag Su Dongpo dédelgette, akit az építészek az északi Song-dinasztia kiemelkedő irodalmi alakjaként írnak le, sőt, a kerámiaburkolatú szerkezet a több, mint hatszáz éve működő hegymászó kemencének, a sárkánykemencének az örökségére utal.
Az épület kanyargós, csúcsos formája egy hegyvonulat profilját utánozza, tovább integrálva a régió történelmi és földrajzi kontextusát. A hegy alakú térben stratégiailag elhelyezett nyílások kapcsolatot teremtenek a közeli fazekasüzemekkel, elősegítve a helyszín megközelíthetőségét és megerősítve annak történelmi jelentőségét.
UCCA Clay épületének szerkezete rögtön felismerhető a virtuális gömb alakú, fordított kagylótetőről, amelyet négy réteg fa rácsgerendák tartanak, melyek könnyűszerkezetűek és dinamikus belső teret hoznak létre. Elrendezésük befolyásolja a múzeumon belüli mozgást és látóvonalat arra invitálva a látogatókat, hogy mélyebben fedezzék fel az épületet és foglalkozzanak a kiállítási tárgyakkal.
A múzeum homlokzatát a helyi kézművesekkel alakították ki, biztosítva, hogy a design a yixingi fazekas kultúra lényegét tükrözze. Mint az építészek megjegyzik, a homlokzat felülete szándékosan egyenetlen, és az alkalmazott máz a napszakok és évszakok függvényében változó színátmenetet hoz létre. Ez a tervezési megközelítés a textúrák és vizuális kifejezések gazdag változatosságát eredményezi.