A Brand Finance értékelési tanácsadó cég új tanulmánya szerint a tíz legértékesebb szeszesital-márka közül hat kínai, ami a baiju hihetetlen népszerűségét és Kína hatalmas népességét tekintve logikus.
„A világjárvány során az alkoholmárkáknak nehéz körülményekkel kellett szembenézniük, többek között az országos zárások miatt világszerte ingadozó kereslettel” – mondta Alex Haigh, a Brand Finance ügyvezető igazgatója egy nyilatkozatban. „A gazdaság újraindulása jelentős növekedést eredményezett az ágazatban, a szeszesitalmárkák éves szinten hat százalékkal nőttek.” Adatai szerint a világ első számú legértékesebb szeszesital-márkája a Moutai, egyfajta baiju, amely erjesztett cirokból készül, és amely elképesztő, 42,9 milliárd dollárt ér. A leggyorsabban növekvő márka azonban a Diageo Casamigos tequilája, amelynek értéke tavaly óta megháromszorozódott, és 450 millió dollárra nőtt – úgy tűnik, a George Clooney és társai által a márkáért fizetett egymilliárd dollár mégiscsak megérte.
Hogy tisztább képet kapjunk arról, hogy a kínai szeszes italok mennyire dominánsak a rangsorban, érdemes vetni egy pillantást a Brand Finance tízes toplistájára, amelyen néhány más ismert szeszes ital is szerepel:
Moutai (Kína): Moutai: 42,9 milliárd dollár
Wuliangye (Kína): 28,7 milliárd dollár
Luzhou Laojiao (Kína): 7,3 milliárd dollár
Yanghe (Kína): 6,4 milliárd dollár
Hennessy (Franciaország): 5,2 milliárd dollár
Xinghuacun (Kína): 4,9 milliárd dollár
Bacardi (Egyesült Királyság): 3,1 milliárd USD
Gujing Gong Jiu (Kína): 3 milliárd dollár
Jack Daniel’s (USA): 2,9 milliárd dollár
Johnnie Walker (Egyesült Királyság): 2,6 milliárd dollár
A lista további része néhány olyan nevet tartalmaz, amelyek ismertebbek az amerikai fogyasztók számára, és olyanokat is, amelyek kevésbé ismertek, de egyértelműen hatalmas szereplők vannak az ázsiai piacon. A Jameson 1,1 milliárd dollárral a 20. helyet foglalja el, a Jose Cuervo 839 millió dollárral a 27. helyen áll, a Glenfiddich pedig 692 millió dollárral a 33. helyen. Érdekes módon a Jim Beam nem került fel a listára, pedig gyakran emlegetik, mint a világ egyik legnépszerűbb bourbonját, és a The Glenlivet sem szerepel, pedig a múltban fej-fej mellett haladt a Glenfiddich-csel.
Összességében az alkoholmárkák számára a tanulság elég jó hír – a piac egyáltalán nem úgy tűnik, mintha lassulna. Szóval talán itt az ideje, hogy az iparban elengedjük az NFT-ket, mert a kripto kissé instabilnak tűnik, és úgy tűnik, hogy az ivóknak nincs is szükségük semmilyen manipuláló ösztönzésre, hogy alkoholt vásároljanak.