Az ország most mutatta be a Red Railt, a világ első felfüggesztett mágnesvasútját. Más hasonló vonatokkal ellentétben elektromágnesek helyett állandó mágneseket használ, így áramforrás nélkül is képes lebegni a pályáján.
A Red Rail a dél-kínai Csianghszi tartományban, Hszingguo megyében található. A kísérleti vonat egy acélszerkezet által 33 láb magasan a levegőbe függesztett pályán közlekedik, és úgy néz ki, mint bármelyik más maglev vonat – fejjel lefelé. Ahelyett, hogy a sínek tetején haladna, a sínek alatt közlekedik, így többen „sky train”-nek, azaz égi vonatnak nevezik.
És a Red Railnek még csak nem is ez a legkülönlegesebb tulajdonsága. Korábban a mágnesvasutak két elektromágnest használtak a nagy sebességű haladáshoz szükséges erő létrehozásához. A kínai sky train ezzel szemben ritkaföldfémekben gazdag állandó mágneseket használva állandó taszítóerőt hoz létre, amely elég erős ahhoz, hogy egy egész vasúti kocsit eltoljon a sínektől. A súrlódásmentes körülmények eredménye, hogy a jármű a végtelenségig lebegésben tartható, akár áram nélkül is. A vonat akár 50 mérföld/órás sebességgel is képes hangtalanul siklani a pályáján.
Kína nemrég kezdte meg a Red Rail tesztelését egy félmérföldes pályán. Jelenleg két kocsival rendelkezik, és egyszerre legfeljebb 88 utast tud szállítani. Amint ez az első fázis befejeződik, a járművet egy 4,7 mérföldes pályán fogják tesztelni. Az extra hely lehetővé teszi, hogy a Red Rail akár 75 mérföld/órás sebességet is elérjen.
Sajnos bármilyen ígéretesnek hangzik a lebegő mágnesvasút technológiája, jelenleg csak Kínában lehetséges működtetni. Az ország ugyanis világelső a ritkaföldfémek terén. A New Atlas szerint itt található a világ ismert készletének közel 40 százaléka a vonat állandó mágneseihez szükséges anyagokból. Ez kétszer annyi, mint a második helyen álló Vietnamé. Akkora Kína dominanciája, hogy 2020-ban a világ ritkaföldfém-elemeinek 85 százalékát hat állami vállalatuk dolgozta fel.