A Michelin-csillagos séf, Kei Kobayashi és a Johnnie Walker whisky márka együttműködött egy új Blue Label kiadásban, amely az Elusive Umami nevet viseli.
Kobayashi a tulajdonosa a párizsi Kei étteremnek, amely 2020-ban három Michelin-csillagot kapott, így ő az első japán séf, aki ezt a kitüntetést elnyerte a Fény városában.
“Úgy érzem, hogy van egy kis félreértés ezzel a koncepcióval kapcsolatban” – mondta. “Az umami két szó – a ‘finom’ és az ‘íz’ szó, szó szerint tehát azt jelenti, hogy ‘finom íz’. Arra akartam összpontosítani, hogy valami finomat hozzak létre, nem annyira az umamira, mint inkább egy ötödik ízre”.”
Más szóval, ne számíts azokra az intenzíven sós jegyekre, amelyeket valószínűleg minden “umami” feliratú ételhez társítanál. A hivatalos kóstolási jegyzetek az édes és a sós ízek kombinációját írják le az ízben, egy kis füsttel és gyümölcsökkel, valamint egy diós, sóval teli illatot. Az illat különösen fontos Kobayashi számára, aki az illatokat helyezi a főzés középpontjába. “Séfként mind az öt érzékszervet stimulálnunk kell” – mondta. “De az ízlelés az utolsó. Az első a látás, a második pedig az aroma. Mivel a whisky egyesíti az illatot az ízzel, ami az én specialitásom, arra összpontosítottam, hogy hogyan tudjuk ezt a két elemet egymás mellé állítani, és tökéletes harmóniát teremteni.” Úgy érezte, hogy erre nem a single malt, hanem a blended scotch nyújtja a legjobb lehetőséget.
Természetesen Emma Walkernek, a Johnnie Walker első női mesterkeverőjének a márka kétszáz éves fennállása során is nagy szerepe volt a whisky megalkotásában. “Az együttműködés csodálatos része volt, hogy Kobayashi séf pontosan elmagyarázta, mit jelent számára az umami, amikor egy ételt készít, és rétegzi az ízeket és a teljes érzékszervi élményt” – mondta. “Amikor elkezdtünk gondolkodni az Elusive Umamin, azon gondolkodtunk, hogy milyen lepárlókat használnánk – egy kis Taliskert a füstösség és egy kis sóssság miatt, Mortlach és Benrinnes, hogy megkapjuk a gazdag és pikáns jegyeket, néhány szépen érlelt gabonawhisky-t Port Dundasból és Cameronbridge-ből. A blend szívével mentünk Párizsba, de más komponenseket vittünk magunkkal, hogy személyesen tovább építsük azt.”
A whisky ajánlott párosítása egy tisztán öntött kaviárral, konkrétan tokhal kaviárral, hogy illeszkedjen a whisky umami ízéhez. A Johnnie Walker Blue Label Elusive Umami 347 euró és október 2-tól világszerte elővételben is kapható lesz.