Kortárs pajta

A Mailen Design és a Peter Bradford Architects által tervezett Weald House egy négy hálószobás, új építésű lakóház, ami inkább egy modern pajtára mintsem egy tradicionális angol épületre hasonlít az Egyesült Királyságban, Kentben. A két stúdió együttműködése egy olyan egyszintes otthont hozott létre, amely a helyi népi építészetet alkalmazza modern köntösben.

Az ügyfelek, miután megvásárolták a telket, hogy családi házat építsenek, négy felnőtt gyermekükkel igazi nagy családként londoni sorházukból egy olyan otthonba akartak költözni, ahol elegendő hely van közös családi események rendezésére és a vendégek fogadására.

A telket építési engedéllyel és egy meglévő koncepcióval adták el, amely az ügyfelek szerint idegen a vidéki tájtól; egy többszintű, hivalkodó tervezés, amely figyelmen kívül hagyta a természetes környezetet, és nem tudta teljes mértékben kihasználni a gyönyörű rétek és erdők nyújtotta előnyöket. Saronak és Alexisnek világos elképzelése volt arról, mit akarnak; alacsonyan fekvő épület, amely tiszteletben tartotta a környező tájat. A két tervező cég korábban egy másik projekten már dolgozott együtt, de még őket is meglepte az ügyfelek felkészültsége arról, hogy mit szeretnének.

A megrendelők vizuális referenciákat nyújtottak rövid leírásukban, amelyek a japán minimalista építészetet és a modern otthonokat emelték ki Új-Zélandon. Az olasz gyökerekkel rendelkező Saro családja és barátai főzés iránti szeretete ihlette a nagy, nyitott terű konyhát és étkezőt képzeltek el a ház középpontjában. Saro térben magyarázta kulináris folyamatát; kiemelve a konyhabútorhoz, sütőhöz, tűzhelyhez és szeretteihez való közelségének fontosságát.

Saro álma az volt, hogy ezt a folyamatot a környező természeti táj elé helyezze. Az összefoglaló másik kulcsfontosságú része egy tanulmány volt, amely kiemelte Alexisnek azon igényét, hogy élvezhesse a természetes környezetet otthoni munka közben.
A Weald House a jól ismert mezőgazdasági fekete pajta kortárs értelmezése. A ház eredeti kialakítása csiszolt betonpadlót és maximális üvegezést tartalmazott. Az ügyfelek azonban a biztonság és a magánélet érzését akarták érezni anélkül, hogy elveszítenék a gyönyörű panorámákat. Következésképpen a tervezést úgy alakították ki, hogy megfeleljen a nyitottság és a magánélet iránti versengő igényeknek.

A megrendelő elképzelése és az építészek hozzáállása közötti erős összhang egy kifinomult belső anyagpalettát eredményezett. A nyugodt hangulatot teremtő nagy, világosszürke porcelán csempe alapozza meg az otthont, míg a krétával festett falak lehetővé teszik, hogy a környező táj kerüljön a középpontba.
Az építészek tudatos felelősséget vállaltak a hely iránt, a szomszédos épületekkel, köztük egy történelmi téglából épült parasztházért és egy fekete borítású istállóért. A fekete burkolat átnyúlik a hátsó homlokzaton, és körbeveszi az egész épületet, hogy egy összefüggő tömböt hozzon létre, amely zökkenőmentesen beágyazódik a telekbe. Mindegyik deszka mélysége és profilja kissé eltér, így finom tapintású, tükrözve a természeti környezet tökéletlen szépségét. Fekete horganyzott, ferde tető koronázza meg az otthont, amelyet egy nagyon részletezett, finom perem határoz meg, amely ügyesen elrejti az esőcsatornát.
A főajtó az L-alakú metszéspontban nyílik, ahol a sarokban egy WC és a csomag tároló található. Egy rövid folyosó a tágas, egyterű konyhába, étkezőbe és nappaliba vezet, ahol a faltól falig üvegezés keretezi a rét és a buja fasor elsöprő kilátását az egyik oldalon. A szoba egyik végében mattfekete konyha kapott helyet egy egyedi építésű, feketített rozsdamentes acél sziget mögött, indukciós főzőlappal, mosogatóval. A kamra tároló és a mosókonyha a főbejárat és a nappali között található, egy tölgyfa lépcső mellett, amely a fenti, tágas magasföldszintre emelkedik, kilátással a konyhára és az alatta lévő lakótérre, valamint három tetőablakon keresztül a lombos fák lombkoronájára.

A beszűrődő fények kellemes légkört teremtenek a főzés és a vendéglátás során. A kiterjedt üvegfelületek egy sínrendszeren nyílnak egy burkolt teraszra, ahol ugyanazok a szürke porcelán csempék folytatódnak a lábuk alatt, amik bent is, elmosva a különbséget a belső és a külső lakóterek között. A lejtős tető mély ereszei túlnyúlnak, így védett területet hoznak létre kívül, amely lehetővé teszi a terasz használatát bármely évszakban.
A konyha és a nappali másik végében egy vastag betonpolccal ellátott nyílt tűztér fókuszpontként működik a fekete burkolatú fal mellett, amely mindkét oldalon két ajtót rejt. Az egyik ajtó egy különálló vendéglakásba, a másik pedig egy zöldellő kilátással rendelkező otthoni irodába vezet. A ház másik része az elülső bejárattól balra húzódik, és négy hálószobából áll, amelyek egy hosszú folyosó mellett helyezkednek el, mindegyik saját fürdőszobával, gardróbbal és kilátással a környező rétre.

A folyosó mentén három kiálló doboz bepillantást enged a felhajtóba, amelyek a tetőlámpákhoz igazodnak, amelyek változó napfényt bocsátanak le a szemközti falon. Az ügyesen álcázott ajtó a folyosó végén egy fekete burkolatú fal között helyezkedik el, amely a fő lakótér lambériájának hangulatát adja vissza és a hálószobába nyílik, ahol a kiterjedt üvegezés lehetővé teszi, hogy a természetes táj háttérként szolgáljon.
Az építész csapat jelen volt az építési folyamat során végig, hogy az építtetőkkel együttműködve elkészítsék az energiaellátás, gépészet részletes terveit. A tájolás, az anyagválasztás és az üvegezés elhelyezésének gondos mérlegelése révén a Weald House túlnyomórészt hálózaton kívül működik, amit 45 napelem és két levegős hőszivattyú támogat. A ferde tető az elülső és a hátsó rész fölé is kinyúlik, hogy évszakonként jobban szabályozhatóvá tegye a belső hőmérsékletet, mindemellett a tetőről érkező esővíz földalatti tartályokban összegyűjtésre és hasznosításra kerül.
Összességében a Weald House egy rendkívüli együttműködésen alapuló folyamatot mutat be, amelyben az építészek a projekt minden szakaszában szorosan együttműködnek a kivitelezőkkel, hogy megvalósítsák az ügyfelek elképzeléseit. A fekete mezőgazdasági csűr kortárs értelmezése, amely a kontextusát tükrözi. Ben Mailen, a Mailen Design projekttervezője a következőket mondta:

„A tervezési folyamat és az ügyféllel való együttműködés gyakran azt jelenti, hogy ön is a család részévé válik. A projekt igazi sikere egy olyan egységes vízió volt, amely egy olyan otthon létrehozására irányul, amely természetes környezetének esszenciáját lélegzi be.

Képek: Peter Landers

Előző cikk
Következő cikk

Ez is érdekelhet

A legfrissebbek