A kaliforniai Marine Advanced Robotics sokat fejlesztette figyelemreméltó Wave-Adaptive Modular Vessel (WAM-V) nevű hajóját azóta, hogy 16 évvel ezelőtt megszületett a vad pókhajó legendája. A hajó nem puszta legenda vagy manipulált fényképek tárgya – a hatalmas, 100 láb hosszú Proteus valóban létezik, és alapul szolgál a cég ma gyártott kisebb, okosabb hajóinak.
Dióhéjban: a WAM-V egy ultrakönnyű katamarán, amelynek hajótestét okos lábakra szerelték. A lábak a rugók, lengéscsillapítók és gömbcsuklók segítségével együtt mozognak a hullámokkal, így stabilizálják a hajót a hullámzó tengeren, illetve lehetővé teszik, hogy olyan körülményeket is jól bírjon, melyek között az azonos méretű társai egyszerűen képtelenek működni. Mivel a lábak mindig a vízben vannak, a hajó rendkívül könnyedén manőverezik, és szinte egyhelyben képes 360 fokban megfordulni.
Amellett, hogy alkalmazkodik a hullámokhoz, moduláris is: a gyorscsatlakozó interfészek lehetővé teszik az üzemeltetők számára, hogy gyorsan kicseréljék a meghajtási rendszereket, rakományokat és az érzékelő/műszercsomagokat a különböző küldetésekhez. Ráadásul szállítható is, gyorsan össze- és szétszerelhető és olyan kicsi részekre lebontható, hogy négy 16 láb hosszú WAM-V elférjen egy szabványos konténerben. Egy hagyományos 18 lábas RIB-et le kellene ereszteni, hogy akár csak egy is elférjen azokban.
Ha elég nagy, a WAM-V kabinjában személyzet dolgozik, egyébként automata módban vagy távirányítással is működik. A Marine Advanced Robotics már számos méretű hajót gyártott és szállított, az impozáns, 30 méteres Proteustól kezdve egészen az apró, automata, 8 láb hosszú hajókig, amelyek megdöbbentő módon még 15 cm-es vízben is képesek működni.
A WAM-V szétszerelés nélkül is képes a felső platformját a víz szintjére süllyeszteni, ami megkönnyíti a rakomány menet közbeni cseréjét, vagy azt, hogy az emberek a fedélzetre ugorhassanak. A lábait be tudja hajtani, hogy szükség esetén sokkal kompaktabbá váljon. És természetesen a feladat jellegétől függően belsőégésű motorral vagy elektromos motorral is működhet.
A fentiekből leszűrhető, hogy a hajó kiválóan alkalmazható több különböző területen is, mint például kutatás, térképészet, megfigyelés, a vagyonellenőrzés, a védekezés és a robotika kutatás. 2014 óta a WAM-V-t használják a Maritime RobotX kihíváson, egy nemzetközi robotikai versenyen, amelynek középpontjában a kooperatív autonómia áll, és ahol a versenyző csapatok különböző feladatokra programozzák hajóikat, például vizuális jelzések alapján történő hajózásra, keresési és mentési műveletek szimulálására, drónok támogatására, kijelölt öbölben való önálló kikötésre és hasonlókra.
A Marine Advanced Robotics 8, 16 és 22 láb (2,4, 4,8 és 6,7 m) méretben árulja a katamaránt, de nagyobbakat is készít megrendelésre. Illetve bérbe is adja a hajót, akár egyedül, akár flottában – gyors üzembe helyezésük, széles körű funkcionalitásuk és kompatibilitásuk miatt nagyon könnyen beilleszthetők olyan tengeri flotta műveletekbe, melyek további vízi járművek segítségével felgyorsíthatók.