A Sikorsky már bebizonyította, hogy képes jó helikoptereket gyártani. Most pedig készen áll arra, hogy bebizonyítsa, hogy egy futurisztikus hibrid forgószárnyas flottát is tud készíteni.
A Lockheed Martin repülőgép-óriás által irányított amerikai repülőgépgyártó most jelentette be, hogy egy hibrid-elektromos függőleges fel- és leszálló (HEX/VTOL) demonstrátoron dolgozik, amely billenőszárnyas konfigurációval rendelkezik. A hajó az első a nagyméretű hibrid VTOL repülőgépek új sorozatában, amelyek különböző mértékű villamosítással és fejlett autonóm rendszerekkel rendelkeznek majd.
A billenőszárnyas kialakítással megkülönböztetett első flottatag képes függőleges fel- és leszállásra, és könnyen át tud váltani szárnyas vízszintes repülésre a sebesség és a hatótávolság növelése érdekében. A végleges demonstrátor maximális bruttó tömege 4 tonna lesz, és egy 1,2 MW-os turbogenerátorral lesz felszerelve.
A HEX család egy hagyományos helikoptert és egy quadcoptert is tartalmazni fog, dönthető hajtóműgondolákkal. A Sikorsky szerint a flotta minden egyes tagja 925 km-nél nagyobb hatótávolsággal rendelkezik majd nagy sebességnél. A vállalat szerint mindhárom járműnek kevesebb mechanikus rendszere lesz, hogy a repülés egyszerűbbé váljon, és a karbantartási költségek alacsonyabbak legyenek, mint a versenytársaké. Mindennek tetejébe az autonóm rendszer lehetővé teszi majd a pilóta nélküli repülést.
“Az autonómia és a villamosítás átalakító változást hoz a nagyméretű VTOL repülőgépek repülésbiztonságában és üzemeltetési hatékonyságában” – mondta Paul Lemmo, a Sikorsky elnöke egy nyilatkozatban. “A HEX demonstrációs programunk értékes betekintést nyújt majd a kereskedelmi és katonai ügyfelek számára releváns méretarányban és preferált konfigurációkban épülő jövőbeli repülőgépcsaládunk felé tekintve.”
A Sikorsky csak egyike annak a maroknyi gyártónak, amelynek hibrid VTOL repülőgépei már gyártásban vannak. A vállalat 2010-ben létrehozott egy prototípus-csoportot, amely a következő generációs VTOL repülőgépek fejlesztésére összpontosít. Az elmúlt évtizedben a Sikorsky Innovations a forgószárnyasok sebességével, autonómiájával és intelligenciájával kapcsolatos technológiai kihívások megoldásán dolgozott. A csoport most a GE Aerospace-szel közösen dolgozik egy hibrid-elektromos hajtásrendszerek tesztkörnyezetén, 600 KW-os villanymotorral. A tesztkörnyezetet a HEX demonstrátor lebegési teljesítményének értékelésére fogják használni.
Az új elektromos motorok, a hardver és az elektronika tesztelése a HEX programban lehetővé teszi a csapat számára, hogy hatékonyabb terveket hozzon létre – tette hozzá Igor Cherepinsk, a Sikorsky Innovations igazgatója.