Mi történik, ha az ember megbízza az extravagáns olasz tervezőt, Roberto Cavallit, hogy újítsa fel az 50 méter hosszú szuperjachtját? Mennydörgés. A sugárhajtású szuperjacht egykor 10 500 lóerős volt, és közel 50 mérföld/órás sebességre volt képes. Amikor a Cavalli Visionnaire új belső teret kapott, a gyors jacht más személyiséget öltött.
A Cavalli csapat Alice Csodaországban hatást keltett, ahol minden szoba a fantázia határán táncol. A falakat és a korlátokat gödrös rájabőr borítja, a WC-ket krokodil- és aligátorbőrbe burkolták, a fiókokat pedig mérges kobrák bőrével díszítették. Olyan burkolatok, amelyek új értelmet adnak a méretre szabott szónak. Tucatnyi kevésbé hátborzongató anyagot, követ, fémet, kerámiát és fát használtak fel a szuperjachtok történetének egyik leggazdagabban részletezett belső terében.
Az ausztrál Oceanfast hajógyár által 1998-ban egyedi megrendelésre épített, elegáns, szikár, gyors démon a modern jachttervezés keresztapjának, Jon Bannenbergnek a rajzasztaláról származik.
“Az eredeti tulajdonos csak egy dolgot kért; azt, hogy a hajó elég gyors legyen ahhoz, hogy reggeli után elhagyja San Tropez-t, Monacónál horgonyozzon le egy nyugodt ebédre, és vacsorára az olaszországi Portofinóban legyen” – mondta a Thunder korábbi kapitánya, Maksym „Max” Burgazli.
Ez azt jelentette, hogy a hajótestet és a felépítményt könnyű, szupermerev szénszálas anyagból építették, és egy pár dübörgő, 2950 lóerős MTU V16 dízel motorral szerelték fel, amelyek együttes 5900 lóerejüket KaMeWa vízsugarakon keresztül vezetik.
Bár az 5900 lóerő elég erősnek hangzik, ez nem volt elég. Ezért a jacht egy 4600 lóerős Textron Lycoming gázturbina jóvoltából egy kis extra tolóerőt kapott, így a teljesítménye 10 500 lóerőre emelkedett.
Az eredmény? A tengeri tesztek során a Thunder A, ahogy a jachtot eredetileg nevezték, szenzációs, 79km/órás végsebességet ért el.
Annak érdekében, hogy a hajó ugyanolyan gyorsnak tűnjön, mint amilyen gyorsan ment, Bannenberg egy pár hatalmas, katonai stílusú légbeömlőt tervezett a felső fedélzetre, hatalmas, hátrafelé néző rácsokkal. Plusz egy pár vadászrepülőgép-stílusú, kör alakú kipufogót, amelyek a tatból lógnak ki.
Néhány évnyi gyors földközi-tengeri hajózás után a Thunder A-t az ellentmondásos orosz oligarcha és politikus, Borisz Berezovszkij szerezte meg, aki átnevezte Thunder B-re. Miután állítólag összeveszett Vlagyimir Putyin orosz elnökkel, miután banki csalással vádolták, a jachtot 2011-ben a francia hatóságok az orosz kormány kérésére lefoglalták. A következő évben 5 millió euróért eladásra kínálták, és 2013-ban egy horvát vevőnek adták el.
Három évvel később az olaszországi Viareggióban található Lusben hajógyárban a szárazdokkban végezték el a hatalmas és rendkívül drága felújítást. Mennyire drágát? Amellett, hogy a jacht belseje is megkapta a Cavalli poláris hatást keltő berendezését, a hajótestet újrafestették egy 800 000 dollár értékű valódi aranylemezt tartalmazó fedőréteggel, és ezüst festékkel szegélyezték, amely valódi ezüstpelyheket tartalmazott.
„A felújítással kapcsolatban mindent úgy végeztünk, hogy egyáltalán nem törődtünk a költségekkel. Igen, néhányan azt mondhatják, hogy a belső teret túlzásba vitték. De ez valóban egyedülálló” – mondta Burgazli kapitány.
A Thunder B már a felújítás előtt is hatalmas összegekből gazdálkodott. Mivel az Oceanfast anyavállalata, az Austal régóta a csúcstechnológiás katonai hajók építésének specialistája, a jacht eredeti felszereltségének nagy része katonai minőségű volt. Mint például a torpedóelkerülő rendszer.
Itt, amikor a Thunder nagy sebességgel cirkál, a kormánynál lévő két, botszerű kar mindössze három másodperc alatt képes a jachtot teljesen balra vagy jobbra billenteni, a vízsugarak hármasának átirányításával.
„Az egyik funkció, amely különösen lenyűgöző, a többuszonyú stabilizáló rendszer” – magyarázta Burgazli. „Katonai hajókhoz tervezték, hogy a rakéták indításához tökéletesen vízszintesen tartsa a fedélzetet. A hajó még nagy tengeren sem gurul el. Ez azt jelenti, hogy senki nem önti ki az italát.”
A túra során Burgazli kapitány végigmutatta az öt, vadul berendezett, fürdőszobás kabint, köztük a teljes gerendázatú fő lakosztályt. Rámutatott a tükörlakkozott, intarziás ritka fák hektárjaira, a polírozott ónból és fényes krómból készült berendezési tárgyakra, valamint a funky-alakú, gombos bársonyból és selyemből készült, túlpárnázott bútorokra.
Fent az első fedélzeten megmutatta a 6,5 méter hosszú úszómedencét, amely hajó alakú. Mielőtt elindulnak, a medencét kiürítik, és egy rejtett, az orrfödélzetre szerelt daru beledobja a hajó tenderét.
A jacht színes történetének legújabb fejezete az év elejéig tart. Miután 2019-ben eladták egy új vevőnek – és átkeresztelték Thunderre, a B nélkül -, a floridai West Palm Beachen található Rybovich hajógyárba került egy újabb átalakításra.
A Cavalli belső terét nagyrészt érintetlenül hagyták, de a jacht külsejét teljesen újrafestették, a drága aranylemez és ezüst helyett fényes, hűtőszekrényfehérre cserélték. Sajnos a védjegyévé vált gázturbinát és a hozzá tartozó öt tonnás sebességváltót használat hiányában kidobták, és a farra szerelt sugárhajtású kipufogókat lezárták.
„Most elképesztő állapotban van, és készen áll a következő kalandokra” – mondja Mark Elliott, az IYC brókere, aki a Thundert 8,8 millió dollárért kínálja eladásra.