10 évvel ezelőtt még nevetséges ötlet lett volna jachtot tervezni az ezredfordulós generáció számára. A vezető jachttervezők azonban úgy látják, hogy ügyfeleik évről évre egyre fiatalabbak: a legfrissebbek húszas és harmincas éveikben járó milliomosok.
A múlt hónapban a Fraser Yachts arról számolt be, hogy 10 éve csökken az ügyfelei átlagéletkora, ami annak köszönhető, hogy egyre nő a száma a piacra belépő fiatal kriptovaluta befektetőknek és technológiai vezetőknek. A legfiatalabb ügyfelük 25 éves volt.
Gregory Marshall tervező elmondta, hogy ennek a fiatal csoportnak az expedíciós jachtok a kedvencei. „Ezek az új tulajdonosok nem akarnak csak ülni és nézegetni a cuccaikat, mint az előző generáció. Nekik inkább a tevékenységek fontosak, melyeket egy hajóról lehet végezni.”
Az Olivia O, a Ragnar és a La Datcha mind világjáró felfedezőhajóknak készültek, de van már egy kisebb fajta felfedezőhajó is, amely lehetővé teszi a hosszú távú kalandozást.
A Project Fox, amelyet jelenleg az Egyesült Királyságban, a Pendennis hajógyárban építenek, jó példa a fiatalabb tulajdonosok számára tervezett felfedező jachtok új generációjára. A Q London tervezte ezt a 115 láb hosszú hajót, amely 12 csomós sebességgel és 3600 tengeri mérföldes hatótávolsággal rendelkezik. Nem egy klasszikus vagy elegáns megjelenésű hajó, de nem is annak szánták.
A jachtnak kb. 110 négyzetméternyi külső tere van, a hátsó fedélzeten két daruval, amelyekkel két nagyméretű tendert, vagy ha a tulajdonos megengedheti magának, akkor egy magán-tengeralattjárót is vízre lehet bocsátani és visszaemelni.
„Megváltozott, ahogy a hajók használjuk, most az élményalapúság a kelendő” – mondta Ian Sherwood, a Burgess Yachts tulajdonosa egy nemrégiben tett túra során. „A felfedezőhajók piaca még mindig egy hiánypótló ágazat, de növekszik.”
A Project Fox a méretét tekintve egy olyan tartományban helyezkedik el, amelyet a kompozit hajók gyártói uralnak, de van egy maroknyi hajógyár, amely fémmel dolgozik, gyakran felfedezőhajók számára. A Pendennis hajógyárban a jelenleg hét hajóból három expedíciós vagy kísérő hajó. A 190 láb hosszú Sea Wolf expedíciós jacht és a 225 láb hosszú Jester átalakítás alatt áll, az acéltestű és alumínium felépítményű Project Fox pedig az építési folyamat felénél tart.
A Fox eredeti vevője egy korai szakaszban visszalépett, mivel elkötelezte magát egy másik hajó mellett. A Pendennis azonban folytatta az építkezést, amellyel a tervek szerint jövőre végeznek. Reméli, hogy a hajó megtalálja tulajdonosát, mielőtt vízre bocsájtják.
James Ratcliffe, a Q London dizájnstúdió ügyvezető partnere elárulta, hogy a Fox dizájnja egy üres vászonhoz hasonlítható. „A hajó külsejét és belsejét is tiszta vonalak jellemzik, ami lehetővé teszi, hogy az ügyfél megalkossa személyes terét az általa kedvelt műalkotásokkal, puha bútorokkal, világítótestekkel.”
Fő jellemzői közé tartozik a két elsőosztályú fő lakosztály, az egyik a főfedélzeten, a másik az alsó fedélzeten, és két kétágyas, átalakítható kabin. „Az elejétől vita tárgyát képezte, hogy egy harmadik VIP-kabinnal bővítsük, vagy tartsunk meg két nagyon jó méretű kabint” – árulta el Ratcliffe. „A két nagyméretű fő kabin mellett döntöttünk. Ideális két üzleti partner számára, akik egy hétvégére kibérlik a hajót, vagy egy családnak vendégekkel.”
Az elrendezés áramlóbb, mint a legtöbb jachton; az elképzelés szerint a legénység tagjai szabadon keveredhetnek a tulajdonosokkal és a vendégekkel a közös helyiségekben, például a konyhában és a folyosókon, ahelyett, hogy el lennének zárva a saját kabinjaikba. Ez egy újfajta szellemiségről árulkodik a fiatalabb tulajdonosok körében, akik nem feltétlenül szeretik a szokásos emelet/alsó szint kialakítást.
A felső fedélzeten található a szalon padlótól a mennyezetig érő ablakokkal, valamint a pilótaház, amely minden oldalon körbejárható folyosóval és a hátsó részen egy társalgóval rendelkezik.
A Tesumo burkolat – a teakfa új, fenntartható alternatívája – uralja a külső fedélzeti tereket, a belső térben pedig Chevron tölgyfa padlóburkolat található. Van DJ állomás, üvegfalú sky lounge és külön borhűtő is. És amint a tendert eltávolítják a hatalmas hátsó fedélzetről, a helye egy strandklubként funkcionál, ahol sokkal nagyobb a tér, mint a sok, a Foxnál nagyobb jachton. A hajó végében egy hosszú lépcsősor vezet a vízhez, ahonnan úszni vagy búvárkodni indulhatunk.
A Fox, amellett, hogy önálló jachtként is használható, az építők szerint olyan nagyobb szuperjachtok kísérőhajójaként is szolgálhat, ami a különböző vízi járműveket szállítja. Sőt, elképzeléseik szerint charter jachtként is használható.
A 115 láb hosszú hajót a RINA-osztály szabványai szerint építik, két Caterpillar C18 ACERT dízelmotorral. A csúcssebessége 15 csomó lesz, az utazósebessége 12 csomó. A hajó körülbelül 17,2 millió dollárba kerül.