A Vertical Aerospace a múlt hétvégén repült először teljes méretű demonstrációs modelljével. A brit vállalat szerint a VX4 eVTOL rövid időre fel tudott szállni a föld fölé egy pilótával.
A repülési tesztelési program várhatóan több évig fog tartani. A repülés különböző szakaszai, köztük a nagyobb magasságban való repülés és a függőleges repülésről az előrefelé történő átállás is részei lesznek a folyamatnak. A Vertical reményei szerint a repülőgépet 2025-re az Egyesült Királyság Polgári Légiközlekedési Hatósága (CAA) és az EU EASA is tanúsíthatja. A vállalat korábban megkapta a CAA által kiadott repülési engedélyt.
„Ez a teszt egy hatalmas csapat több hónapos előkészületének csúcspontját jelentette, és mindannyiunk számára megtiszteltetés és büszke pillanat volt először a VX4 irányítása alatt állni” – mondta Justin Paines, a Vertical Aerospace vezető pilótája, aki a repülőgépet vezette.
Stephen Fitzpatrick, a Vertical vezérigazgatója júniusban azt mondta, hogy a csapat az év végére tervezte a repülőgép berepülését. A vállalatot 2021 decemberében vezették be a New York-i tőzsdére.
Fitzpatrick, aki korábban egy Forma-1-es csapat tulajdonosa volt, 2016-ban döntött úgy, hogy beszáll az elektromos repülőgépek versenyébe, amit egy négyórás ingázás ösztönzött Sao Paolóban egy Forma-1-es versenyre. „Közel 15 km-et álltunk a forgalomban” – mondta. „Ezért elkezdtem gondolkodni azon, hogy mi lenne, ha egy ilyen városban – ahol a világon a legtöbb helikopter van – olyan repülőgépek lennének, amelyek csendesek és tiszták. Úgy éreztem, ez olyan lenne, mintha a Forma-1-es technológia és a repülés konvergálna. Könnyű szénszálas anyagok, hibrid motorok és kompozitok, a versenycsapatunknak mindene megvolt, ami a repülőgépek építéséhez szükséges” – mondja Fitzpatrick. „Úgy gondoltam, hogy csak a már meglévő technológiánkat kell kereskedelmi forgalomba hozni.”
A Vertical Aerospace VX4-esének hatótávolsága 160 km, és képes 240 km/órás sebességgel utazni, a végsebessége pedig eléri a 320 km/órát. Bár nem hasonlít egy Forma-1-es autóra, Fitzpatrick szerint ez a legjobban kinéző eVTOL a piacon. A Joby Aviation, az Archer és a Lilium is tesztelte már eVTOL-ját nagyobb repülésekkel, versenyre kelve a tanúsításig tartó versenyben.
„Ezeknek a repülőgépeknek a piaci lehetősége óriási” – mondja Fitzpatrick. „Még abban sem vagyok biztos, hogy az elsőnek lenni előny.”
A Vertical Aerospace a Honeywell-lel és a Rolls-Royce-szal együttműködve fejlesztette ki a VX4-et. „Első osztályú repülőgépipari beszállítókkal dolgozunk együtt” – mondja Fitzpatrick. „Nem állítjuk, hogy újra feltaláljuk a repülést, de betartjuk a bevált szabványokat, és a tanúsításhoz vezető legkevesebb kockázattal járó utat választjuk.”
A vállalat már több mint 1400 feltételes előrendelést kapott a Virgin Atlantic, az American Airlines, a Japan Airlines és az Air Asia légitársaságoktól. Az American nemrégiben vállalta, hogy előleget fizet a VX4 első 50 szállítására. A tesztelési protokoll folytatódik.