Rallyzás az Antarktiszon

Ha mérföldeket akarnánk utazni antarktiszi jég- és hótakarón át, talán egy sarki felfedezőutakra tervezett elektromos minitankkal vagy propelleres cirkálóval, esetleg egy kifejezetten ilyen terepre szánt triciklivel indulnánk útnak –de biztos nem egy vintage sportkupéval.

Ellentétben Renee Brinkerhoff-fal, a Valkyrie Racing alapítójával, aki a közel 20 000 mérföldes, hét kontinenst érintő utazását egy 1956-os Porsche 356A-val tervezi lezárni, amely kerekek helyett lánc-és sítalpon halad. És ha ez nem elég, egy antarktiszi szárazföldi sebességrekordot is szeretne felállítani a jeges egyenesben.

Valkyrie Racing-
Miután történelmet írt a 2013-as Le Carrera Panamericana rallyn mint első, a kategóriájában győztes női versenyző, az akkor 57 éves Brinkerhoff rákattant a rallyzásra és a határok feszegetésére. Megalapította a Valkyrie Racinget, és néhány Panamericana-dobogós helyezéssel később már arról álmodott, hogy berallyzza a világot egy számára fontos ügyet támogatva.

Valkyrie Racing-
2017-ben nekivágott, hogy teljesítse az általa „Project 356 World Rally”-nak nevezett projektet, melynek keretei közt végigautózott hét kontinensen egy vintage Porschéval, amit más tulajdonos maximum bemutatókra merne elvinni. Az volt a szándéka, hogy a világ hosszú távú rallyversenypályáin – a Pekingtől Párizsig tartó, az East African Classic és a Caminos Del Inca útvonalakon – végigsuhanva az emberkereskedelem elleni küzdelmet támogassa.

Valkyrie Racing-
Miközben Brinkerhoff a 356-ossal járta a világot a felhők felé magasodó, 16000 láb magas hegycsúcsok között, sziklákon és a forró Góbi-sivatagon át, meg-megállt az érintett országok távoli pontjain, hogy meglátogasson egyes emberkereskedelem elleni szervezeteket, valamint beszéljen a falvakban és árvaházakban élő, kiszolgáltatott helyzetben lévő emberekkel, és felhívja világ figyelmét a problémára. A projekt kezdete óta 500 000 dollárt gyűjtött össze a megcélzott 1 millió dollárból. Egy nő, egy oldtimer autó és egy globális küldetés.

Valkyrie Racing-
„A cél az, hogy a versenyautók segítségével felhívjuk a figyelmet az emberkereskedelem problémájára, és megtaláljuk a módját, hogy minél több áldozaton segítsünk mentőakciók útján és önállóan egyaránt, oktatást és pénzt biztosítva a globális menedékhelyek számára” – foglalta össze Brinkerhoff az év elején.

Valkyrie Racing-
Mi is könnyedén elképzeljük magunkat egy klasszikus Porschéban, azonban egy sima 356A-val nem száguldanánk végig egy több tízezer kilométeres, közúti és természetes terepszakaszokból álló útvonalon. A Valkyrie a brit Tuthill Porsche műhely kiválóan képzett embereivel alakíttatta át az autót először aszfaltos versenyzésre, később pedig terepjárónak. Négy évvel, hat kontinenssel és közel 20000 mérfölddel később elmondhatjuk, hogy elég jól beváltak a módosítások.

Valkyrie Racing-
Nem meglepő, hogy a Valkyrie hét kontinensen átívelő expedíciójának az Antarktiszon van az utolsó szakasza –és ez a különleges kihívás különleges módosításokat igényel, amelyek a Tuthill szakértelmét is meghaladják. Így a Valkyrie a Lotus vezető alváztervező mérnökét, Kieron Bradley-t kérte föl – aki maga is többszörös világrekordtartó sarkkutató –, hogy az autóból egy Porsche 356 formájú motoros szánt varázsoljon.

Valkyrie Racing-
2011-ben Bradley és Jason de Carteret Guinness Világrekordot állítottak mikor a speciálisan felszerelt, Toyota Tacomából átalakított Thomson Reuters Polar Vehice-lel elsuhantak a Déli-sarkra szárazföldi terepen. Bradley és de Carteret a 2008-as Lotus Concept Ice Vehicle tervein is együtt dolgozott. De Carteret Brinkerhoff navigátoraként csatlakozott a Valkyrie Antarctic csapatához.

Valkyrie Racing-
A műhelyben Bradley úgy döntött, hogy az Antarktiszon nem fog gumiabroncsokat használni – direkt hasonló terepre szánt gumikat sem –, inkább hátsó lánctalpakkal és elülső nyomvályús sítalpakkal szerelte fel az autót, mely kombináció a motoros szánoknál is hatékonynak bizonyul. A 365-es elülső talpai szépen siklanak a puha, természetes havon, melyet szilárdabb felületté egyengetnek, amin a hátsó lánctalpak eredményesebben lökik előre az autót. A Valkyrie szerint ez a megoldás akár 300%-kal növeli a felhajtóerőt a 42 colos gumikkal guruló antarktiszi 4×4-es segédjárművekhez képest.

Valkyrie Racing-
Minden egyes merevített rúd, ami a szántalpat a 356-os kerékagyához rögzíti, saját lengéscsillapítóval rendelkezik, hogy ne az alap kerékagyra és felfüggesztési rendszerre essen minden terhelés. Ennek megfelelően a hátsó lánctalpaknak is saját felfüggesztési rendszerük van. És bár az új első és hátsó talpak drasztikusan megváltoztatják a 356 megjelenését és rendeltetését, azok minden átalakítás nélkül váltják fel a szöges jéggumikat.

Előző cikk
Következő cikk

Ez is érdekelhet

A legfrissebbek