A Rolls-Royce által kifejlesztett elektromos repülőgép két új sebességi világrekordot is felállított; hivatalosan is a világ leggyorsabb tisztán elektromos hajtású repülőgépe lett. A Spirit of Innovation névre keresztelt gép 3 kilométeren 555,9 km/h (345,4 mph), 15 kilométeren pedig 532,1 km/h (330 mph) csúcssebességet ért el, amikor egy egyesült királyságbeli tesztrepülőtéren repült. A rekordokat azóta a Nemzetközi Repülő Szövetség (FAI) is hitelesítette és megerősítette.
Az eredmény egyszerre jelent hihetetlen technológiai bravúrt és ígéretes mérföldkövet az elektromos közlekedésre való átállásban. Továbbá megerősíti a brit vállalat elkötelezettségét a nettó nulla szén-dioxid-kibocsátás 2050-ig történő elérése mellett.ű
„A tisztán elektromos meghajtású világrekord felállítása fantasztikus eredmény az ACCEL csapata és a Rolls-Royce számára” – mondta Warren East, a Rolls-Royce vezérigazgatója. „Szeretnék köszönetet mondani partnereinknek, különösen az Electroflightnak, hogy együttműködésükkel segítettek megtenni ezt az úttörő lépést. A programhoz kifejlesztett korszerű akkumulátor- és meghajtási technológia izgalmas alkalmazási módokat kínál a fejlett légi mobilitás piacán. A COP26-on a világ a cselekvés szükségességére összpontosított, és most ez egy újabb mérföldkő, amely elősegíti a ’jet zero’ megvalósítását, és a célunk elérését, hogy létrehozzuk a társadalom számára szükséges technológiai újdonságokat a légi, szárazföldi és tengeri közlekedés szén-dioxid-mentesítéséhez.”
A 3 kilométeres rekord több mint 213,04 km/h-val (132 mph) veri meg a korábbi rekordot, amelyet a Siemens Eaircraft hajtotta extra 330 LE műrepülőgép állított fel 2017-ben. A tesztpilóta és a Rolls-Royce repülési igazgatója, Phill O’Dell elmondta: “Ilyen hihetetlen sebességet repülni a Spirit of Innovation-nel és elhinni, hogy megdöntöttük a tisztán elektromos repülés világrekordját, nagyon jelentős esemény. Ez a karrierem csúcspontja, és hihetetlen teljesítmény az egész csapatra nézve. A lehetőség, hogy a Rolls-Royce történetének egy újabb úttörő fejezetébe léptünk, miközben a repülés jövőjét igyekszünk megteremteni, olyan, amiről az ember csak álmodni mer.”
A 15 kilométeres futamot az Electroflight tesztpilótája, Steve Jones repülte, 292,8km/h-val (182mph) megdöntve a korábbi rekordot.
A Spirit of Innovation egy 400 kW (500+ LE) teljesítményű elektromos hajtáslánc és az űrkutatásban valaha összeszerelt legnagyobb teljesítményű meghajtó akkumulátorcsomag hajtja. Egyéb részletek: 2200 fordulat/perc propellerforgás, 6480 akkumulátorcella, 750 voltos rendszerfeszültség és egy Nemesis NXT alapszerkezet.
A Rolls-Royce a repülők energiatárolására specializálódott Electroflight és a YASA autóipari hajtáslánc-beszállítóval működött együtt a projektben, amely a „repülés villamosításának felgyorsítása”, azaz az ACCEL kezdeményezés része.
A Rolls-Royce egy nemrégiben kiadott sajtóközleményében elmondta: „a projekt és a világrekordfutamok a lenyűgöző műszaki teljesítmény mellett fontos adatokat szolgáltattak a jövőbeli elektromos energia- és meghajtási rendszereinkhez a teljesen elektromos városi légi mobilitás és a hibrid elektromos hajtású ingázó repülőgépek számára. A jellemzők, melyek elengedhetetlenek a ’légi taxik’ esetében, például nagyon hasonlóak ahhoz, amit az Spirit of Innovation számára fejlesztettek ki.”
Stjohn Youngman, az Electroflight ügyvezető igazgatója hozzátette: „Örömmel tölt el minket, hogy fontos szerepet játszottunk ebben a mérföldkőnek számító projektben. A siker méltó elismerése a csapatunk és beszállítóink elkötelezettségének és újításainak. A hajtómű- és akkumulátorrendszer kifejlesztése a tapasztalt partnerekkel együttműködve olyan világszínvonalú mérnöki kapacitást eredményezett, amely vezető szerepet játszik a légiközlekedés szén-dioxid-mentesítésében. A következő lépésünk az, hogy ezt az úttörő technológiát adaptáljuk, hogy a repülés fenntarthatóbb módja érdekében szélesebb körben is alkalmazható legyen.”
„Az elektromos repülés olyan formáló hatással lesz a mobilitásra, mint 70 évvel ezelőtt a sugárhajtómű volt” – nyilatkozta a YASA technológiai igazgatója és alapítója, dr. Tim Woolmer. „Izgalmas látni, hogy az ultra-nagy teljesítményű, szuper-alacsony tömegű elektromos motorjaink ilyen nagy sebességgel hajtják a Spirit of Innovation-t, és tudni, hogy az ACCEL-hez hasonló együttműködési projektek egy lépéssel közelebb visznek minket ahhoz, hogy a kibocsátásmentes elektromos repülés mindenki számára kereskedelmi valósággá váljon.”