Rozébarna az új trend

Amikor tavaly év végén beharangozta az importőr, hogy idén 20 új modellel vagy modellfrissítéssel jelentkeznek, megmondom őszintén picit szkeptikus voltam a ráncfelvarrások tekintetében, hogy mennyire marad energia ezekre. A Toyota idei piaci dominanciája is lenyűgöző, de hogy ilyen precízen hozzák a megújult modelleket is hónapról hónapra ez bizony megsüvegelendő. Az UX kompakt prémium crossover, a Lexus egyik legkelendőbb európai modellje 2024-re jelentős hajtásláncfrissítésen esett át, és egy sor egyéb újítást kapott, amelyek fokozzák a jármű dinamikáját és vezetési élményét.

Újdonságként érkezett az UX 300h öntöltő hibrid, amely felváltja az UX 250h-t, csatlakozva az UX 300e akkumulátoros elektromos változat mellé. Ezek a modellek együttesen fontos szerepet játszanak a Lexus globális elektrifikációs stratégiájában és az új technológiák alkalmazásában a jármű teljesítményének, kezelhetőségének, irányíthatóságának és vezetési élményének javítása érdekében. Május elején Franciaországba kaptunk meghívót kipróbálni mindazt, amit a japán mérnökök megígértek, és mi le is teszteltük a beígért funkciókat.


A májusi eső aranyat ér tartja a mondás, de amikor egy ismeretlen környezetben egy új autót kell kipróbálni vezetéstechnikai szempontból, akkor bizony észnél kell lenni. Bordeaux szőlőhegyein nem is mehettünk volna jobb választással, mint az új UX 300h öntöltő hibrid modellel, amely a korábbi UX 250h-t váltja fel. A bevált 2,0 literes benzinmotoron nem sokat változtattak a tervezők hiszen, világszínvonalú hőhatékonysággal rendelkezik, emellett az újdonság a Lexus ötödik generációs hibrid technológiáját alkalmazza a teljesítmény növelése és az élmények fokozása érdekében. Ha benézünk a részletek közé, kiderül, hogy a teszt alany a hatékonyabb, 60 cellás, 222 V-os lítium-ion akkumulátort kapta, amely a korábbi 180 cellás, 216 V-os nikkel-metál-hidrid egységet váltja, valamint az újratervezett invertert, amely a korábbi különálló szerkezet helyett immár egy egységet alkot az elektromotorral. Az új akkumulátor támogatja a rendszer összteljesítményének 8 százalékos növekedését, amely az UX 300h esetében immár 199 lóerő (146 kW). Az E-Four összkerékhajtással felszerelt modellekben egy új, nagy nyomatékú, állandó mágneses elektromotor-generátor található, amely 5,6-szor erősebb a korábbi indukciós típusú egységnél, így a korábbi 5,3 helyett 30 kW-os teljesítményt nyújt, a nyomatéka pedig 55-ről 84 Nm-re emelkedett. Ez élesebb gázreakciót és még élvezetesebb vezetési élményt biztosít, fokozott stabilitással és kezelhetőséggel, amit több alkalommal is sikerült kipróbálnunk a pár száz megtett km alatt.


A hátsó motor generátorként is szolgál az autó regeneratív fékrendszeréhez, növelve a fékezéskor vagy lassításkor visszanyerhető kinetikus energia mennyiségét, amelyet a hibrid akkumulátorban tárol el az autó. Az elektromotoros támogatás szintjének optimalizálása a motor fordulatszámának a jármű sebességével való szinkronizálása érdekében azonnali, lineáris gyorsulás érzetét kelti, anélkül, hogy a motornak magas fordulatszámon kellene működnie. A hibrid rendszer akár 115 km/órás sebességnél is képes kikapcsolni a benzinmotort, hogy elektromos meghajtással működjön. A 2,0 literes motor kulcsszerepet játszik az UX 300h általános hatékonyságában, és olyan fejlett műszaki jellemzőkkel rendelkezik, mint a lézerrel kialakított szelepülések, a pontosan megtervezett légbeömlő profil, a magas, 13,0:1 sűrítési arány és a nagy sebességű égés érdekében a közvetlen és másodlagos befecskendezést kombináló üzemanyag-befecskendező rendszer. A VVT-iE intelligens változó szelepvezérlés a szívóoldalon elektromos vezérléssel fokozza a vezethetőséget, miközben segít a kipufogógáz-kibocsátás csökkentésében. A motor teljesítményét és üzemanyag-hatékonyságát tovább optimalizálja a folyamatosan változó teljesítményű üzemanyagszivattyú és az elektromos vízszivattyúval működő hűtőrendszer, amelyek csökkentik a belső súrlódási veszteségeket. Ez a rendszer hideg napokon az utastér gyors felmelegítését, légkondicionáló használata esetén pedig a gyorsabb lehűtését biztosítja. A megnövelt hatékonyságú hajtásláncnak és az autó tömegének csökkentését célzó intézkedéseknek köszönhetően javult az üzemanyag-hatékonyság is. Elsőkerék-hajtással a WLTP kombinált ciklus szerinti érték 5,0-5,2 l/100 km, összkerékhajtással 5,3-5,7 l/100 km. Ugyanezzel a WLTP-mérőszámmal számolva a CO2-kibocsátás 113-119 g/km és 121-128 g/km. Picit szkeptikus voltam a gyári fogyasztási adatokat illetően először, de be kell vallanom, hogy a teszt végére vegyes használattal tényleg hozta az összkerekes autó az 5,4 literes átlagot.


Az UX 300h jobb gyorsulását higgadtabb menetdinamika egészíti ki. A karosszéria dőlését jobban csillapítja az autó a tempós kanyarokban, és erős fékezéskor is stabilabb a karosszéria. A merevséget a hűtőtartó és a hátsó alsó burkolat újabb merevítésével is fokozták. Az általunk tesztelt E-Fourral szerelt UX 300h emellett jobban kezelhető lett az olyan útfelületeken, ahol az autó két oldalán eltérő tapadási szintek vannak. Ez igaz kanyarodáskor, fékezéskor és gyorsításkor is, így növelve a vezető magabiztosságát. Ezt a hajtáserő-elosztás szabályozásának finomhangolásával érték el. A menetstabilizáló rendszer (VSC) automatikusan optimalizálja az első és a hátsó kerekek közötti hajtási nyomatékelosztást, és azonnal a hátsó tengelyekhez juttatja a nyomatékot, ha tapadásvesztést észlel elöl. A kanyarstabilitás a hátsó kerekek hajtóerejének pontosabb vezérlésével javul, így segít korrigálni a túl- és alulkormányzottságot. A Lexus vezetési üzemmódválasztó minden UX modellnél rendelkezésére áll, hogy az útviszonyoknak megfelelően lehessen alakítani a vezetési élményt. A Normal üzemmód kiválasztása a teljesítmény és az üzemanyag-hatékonyság optimális egyensúlyát biztosítja, míg az Eco üzemmód a gázreakció tompításával és a légkondicionáló működésének mérséklésével az üzemanyag- és energiahatékonyságot helyezi előtérbe.

A Sport élesebb gyorsulást biztosít, és a kormányrásegítés csökkentésével magabiztosságot ad a nagyobb tempójú autózáshoz. Az UX 300h F SPORT alapfelszereltségként adaptív változó felfüggesztéssel (AVS) van felszerelve, és az előbbieken túl Sport S, Sport S+ és Custom vezetési módokat is elérhetővé tesz. A futómű SPORT beállítása mellett a Sport S+ vagy Custom üzemmódok kiválasztásával a dinamikusabb vezetési érzet érdekében feszesebb lengéscsillapító-beállítások alkalmazhatók. A Custom üzemmód lehetővé teszi a vezető számára azt is, hogy kombinálja a hajtáslánc, a futómű és a légkondicionáló funkcióinak kívánt beállításait, de hogy ezeknek a beállításaira kinek és mikor van ideje, kedve azt nem tudom. Sőt, ha valami negatívot kellene mondanom, akkor pont ez a része nem tetszett az autónak. Felesleges funkciók egy olyan autóban, amiben semmi szükség ilyen részletes manuális beállításokra.


Az autó a Lexus GA-C globális platformjára épül, amely egy könnyű és rendkívül merev szerkezet, ami gyors reakciókkal szolgál a vezető parancsaira. A 2640 milliméteres tengelytáv hozzájárul a kifinomult, stabil vezethetőséghez és a tágas utastérhez, míg a padkától-padkáig mért 5,2 méteres fordulókör sugár könnyű manőverezést és parkolást tesz lehetővé. A vezetési élményt fokozza amúgy a jármű alacsony súlypontja, amelyet az akkumulátor elhelyezése is segít – az UX 300h esetében a hátsó ülések alatt, az UX 300e esetében pedig az utastér padlója alatt található az akkumulátor. A karosszéria könnyűszerkezetes alkatrészei is szerepet játszanak, többek között az alumínium ajtók, kerékjárati ívek és motorháztető, valamint a kompozit anyagból készült csomagtérajtó.


A 2024-es UX a legmodernebb multimédiás rendszerekkel van felszerelve: modellváltozattól függően a 8” érintőképernyővel ellátott Lexus Link Connect, vagy a még több funkciót felvonultató, 12,3” érintőképernyővel rendelkező Lexus Link Pro található az autóban (a Comfort felszereltségi szinten immár szériafelszereltségként jár). Amellett, hogy a rendszerek egyszerűen kezelhetők, megnövelt teljesítményt kaptak és gyorsabban reagálnak a bevitelre, mindkét változat nagy felbontású grafikával kápráztatja el az utasokat, a képernyő pedig bármilyen fényviszonyok között jól olvasható. Az utazás tervezésének megkönnyítése és a késések elkerülése érdekében az alapfelszereltség része lett a felhőalapú navigáció, amely valós idejű közúti és forgalmi információkhoz biztosít hozzáférést elvileg, de ezen még jócskán van mit javítania a szoftver fejlesztőknek. A multimédiás rendszer kényelmi funkciói közé tartozik az Apple CarPlay vagy az Android Auto segítségével történő vezeték nélküli okostelefon-integráció ami viszont hibátlanul működik.


Az UX utasterében a Lexusra jellemző anyagok és felületek köszönnek vissza, a japán kézműves hagyományok és az innovatív gyártási technikák ötvözésével. Háromféle ülésborítás elérhető: szövet, szintetikus bőr és valódi bőr. A bőr és a szintetikus bőr a japán „Sashiko” (kis szúrások) steppelési technika által ihletett öltésmintát kapott, míg a perforált felületeken a hagyományos kosárfonásból vett hatszögletű „Kagome” minta látható. A műszerfal díszítése (az F SPORT modellek kivételével) a hagyományos japán házak tolóajtóiról ismert „Washi” szemcsés papírt idézi.


A Lexus az új UX-et egy merész új színnel, a rozébarnával vezeti be, amely minden felszereltségi szinthez elérhető. Ez a különleges fényezés a Lexus fejlett technológiáját használja, amely egy mindössze néhány mikron mélységű réteget tartalmaz, amelyben a fémpelyhek közelebb kerülnek egymáshoz, és egyenletesebbé válnak, így nagyobb fényességet és mélyebb árnyalatokat

Előző cikk
Következő cikk

Ez is érdekelhet

A legfrissebbek