Szárnyra kapott a képzelet

Ki mondta, hogy szárnyakra és kormánylapátokra van szükség a sugárhajtású repülőgépek vezetéséhez? Az Aurora Flight Sciences egy új X-65-ösön dolgozik – a kormány régóta futó kísérleti X-Plane sorozatának legújabb tagján -, amely aktív áramlásvezérlést (AFC) használ az összes manőver végrehajtásához.

A repülőgép a Defense Advanced Research Project Agency (DARPA) újszerű effektorokkal vezérelt forradalmi repülőgépek irányítása (CRANE) programjának része. Bár a kormányzati rövidítés nem olyan fülbemászó, mint az X-Plane neve, a program több fázison is átesett, mióta az Aurora 2020-ban elindította a koncepciót. Azóta az X-65 a Boeinggel és az Arizonai Egyetemmel közösen végzett kezdeti tervezésen, a rendszerkövetelmények teljesítésén, a légialkalmassági értékeléseken és a szélcsatorna-teszteken keresztül haladt. A projekt 2022 decemberében zöld utat kapott a részletes műszaki tervezés megkezdéséhez, és mostanra megkezdődött a demonstrátor építése.

Az AFC rendszer innovatív módon irányítja a repülőgép manővereit. Kormánylapok és fékszárnyak helyett 36 cm effektorban elhelyezett, nyomás alatt álló légsugarakkal alakítja a légáramlást az X-65 felületén a gördülés és a dőlés irányításához. Amellett, hogy jól néz ki, a külső mozgó alkatrészek hiánya csökkenti a súlyt és az összetettséget, miközben javítja a teljesítményt.

„Az X-65 egy technológiai demonstrátor, és jellegzetes, gyémánt alakú szárnyának formáját úgy tervezték, hogy segítsen maximalizálni azt, amit az AFC-ről megtudhatunk a teljes körű, valós tesztek során” – mondta Dr. Richard Wlezien, a DARPA CRANE programjának vezetője egy nyilatkozatban.

A pilóta nélküli demonstrátor 9 m szárnyfesztávolsággal rendelkezik majd, súlya körülbelül 3175 kg, és 0,7 Mach, azaz 864 km/h sebességet ér el, fékszárnyakkal és kormánylapátokkal, valamint effektorokkal, ami lehetővé teszi a teljesítmény összehasonlítását a hagyományos irányító mechanizmusokkal. „Ezek az adatok segítenek majd jobban megérteni, hogy az AFC hogyan forradalmasíthatja a katonai és kereskedelmi célú vízi járműveket a jövőben” – mondta Wlezien.

Az X-65 moduláris felépítésű, ami lehetővé teszi a mérnökök számára a külső szárnyak cseréjét és az AFC effektorok cseréjét, így a jövőbeli tervek ugyanazon a platformon tesztelhetők. Amint az X-Plane elkészül, az Aurora Virginia állambeli Manassasban található központjában földi tesztelésre kerül. A repülési teszteket 2025 nyarára tervezik.

„Egyre közelebb kerülünk ahhoz a célhoz, hogy teljesítsük az AFC technológia validálását, és segítsünk megnyitni a tervezési kereskedelmi teret a jövőbeli alkalmazások előtt” – mondta Kevin Uleck, az Aurora Flight Sciences CRANE programigazgatója. „Az X-65-ben megvan a lehetőség, hogy megváltoztassa a repülőgépek tervezésének jövőjét.”

Előző cikk
Következő cikk

Ez is érdekelhet

A legfrissebbek