A Nemzeti Üzleti Repülési Szövetség (National Business Aviation Association) legutóbbi üzleti repülési kongresszus és kiállítási bemutatójának legszebb bútordarabja egy vezetői íróasztal volt – amelyet a repülőgépes szaknyelvben „műemléknek” neveznek – az arizonai Tucsonban működő Bomhoff Limited cégtől. A finoman ívelt kompozit vázra épített íróasztal negyedfűrészelt amerikai diófa furnérral és öt réteg saját fejlesztésű bevonattal, valamint bőrrel bélelt fiókokkal és rejtett ajtósínnel az oldalán készült.
„A részletek az, amit igazán élvezek ebben a munkában” – mondja Russ Bomhoff, akinek családja három generáció óta foglalkozik repülőgép-belsők készítésével. Tavaly októberben indította el a céget, hogy a repülőgépek egyedi bútoraira összpontosítson. „Egy Rolls-Royce esetében a belső tér az ívekről szól. Még egy 90 millió dolláros repülőgépen is, ahol a belső tér egymillió dollárba kerül, jellemzően egy vágott alaprajzot kapunk, amely csupa egyenes vonalból áll. Azért indítottuk el ezt az üzletet, hogy a tulajdonosok tiszta lappal indulhassanak.”
A repülőgépbútorok sokkal bonyolultabbak, mint az otthoni vagy akár a jachtok berendezése. A grammra pontos súly kritikus, csakúgy, mint a szilárdság, a stabilitás és a pontos illeszkedés, amely egy előre konfigurált kabinhoz szükséges. Minden egyes darabnak meg kell felelnie az FAA Szövetségi Légügyi Szabályzatának is a szerkezeti integritás és a gyúlékonyság tekintetében. „Ez egy munkaigényes, drága folyamat” – mondja Bomhoff. „Még a reteszeknek is FAA-tanúsítvánnyal kell rendelkezniük, hogy megfeleljenek a speciális terhelési követelményeknek, ellentétben a tipikus bútorhardverekkel.”
Az íróasztal megépítéséhez szükséges több mint 1000 munkaóra az 150 000 dolláros árcédulában is tükröződik, csakúgy, mint az FAA-tanúsítvány. Ez körülbelül egyharmaddal drágább, mint a cég kevésbé specializált lakossági változata.
A Bomhoff tucsoni létesítményében a famegmunkáló műhelyen kívül CNC-router, kompozit kemence, ipari varrógépek, fémmegmunkáló műhely, lézervágó és festőfülke is található. „A technológia nélkül kétszer annyi időnkbe telne” – mondja Bomhoff. „De amikor csak néhány milliméter hosszúságú betétekkel van dolgunk, akkor szükségünk van valakire, aki egy csipesszel is sok órát tud dolgozni.”